Výstřely na Broadwayi
- Typ:
- film
- Žánr:
- komedie, kriminální
- Délka:
- 98 min
- Země:
- USA, 1994
Upravit profil
Gangsterská retrokomedie Výstřely na Broadwayi, kterou natočil Woody Allen před filmem Mocná Afrodíté (1995), je dokladem dočasného zvýšení tvůrcova zájmu o divadlo; Allen krátce předtím realizoval televizní přepis své hry z roku 1966 Nepij tu...
Popis
Gangsterská retrokomedie Výstřely na Broadwayi, kterou natočil Woody Allen před filmem Mocná Afrodíté (1995), je dokladem dočasného zvýšení tvůrcova zájmu o divadlo; Allen krátce předtím realizoval televizní přepis své hry z roku 1966 Nepij tu vodu, a v roce 1995 hrál s Peterem Falkem v aktualizované TV adaptaci klasické hry Neila Simona Vstupte. Známý filmař tentokrát prolíná prostředí newyorských uměleckých kruhů dvacátých let se zákulisím newyorské mafie.
Oba svébytné světy přitom ovšem odvozuje z obrazu, který je o nich zafixován v americké kinematografii. - Mladý idealistiský dramatik a režisér David Shayne může realizovat svou hru na Broadwayi jen za peníze mafiánského bosse Nicka Valentiho s podmínkou, že do jedné z rolí obsadí jeho milenku Olive Nealovou, jejíž jedinou "divadelní" kvalifikaci je účinkování v kabaretním tanečním sboru. Po prvním kompromisu zpočátku neústupného mladíka následují další když si herecká primadona vynutí změny v textu, v charakterech i v ději.
Skrytý dramatický talent tu projeví Valentiho zabiják Cheech (hlídající Olive), který pro Davida začne upravovat dialogy podle toho, "jak lidé mluví ". Výsledkem je mimořádně úspěšná inscenac,i s níž ovšem deprimovaný autor nemá příliš mnoho společného... - Woody Allen se tentokrát jako herec ve filmu neobjevuje. S obvyklým nadhledem a s graciezní lehkostí využívá typizované postavy a klasické dramatické situace, mezi nimiž dominuje cyranovský motiv.
Film, v němž realita vstupuje do světa fantazie a "přepisuje" divadelníí hru, lze chápat i jako naruby obrácenou verzi starší Allenovy komedie Purpurová růže z Káhiry (1985,). Vedle nenápadné úvahy o smyslu herectví (mají umělci své postavy hrát nebo jimi být?) však snímek nenabízí hlubší výpovědi a zůstane zřejmě jednou z "lehčích" položek v Allenově filmografii.
Oba svébytné světy přitom ovšem odvozuje z obrazu, který je o nich zafixován v americké kinematografii. - Mladý idealistiský dramatik a režisér David Shayne může realizovat svou hru na Broadwayi jen za peníze mafiánského bosse Nicka Valentiho s podmínkou, že do jedné z rolí obsadí jeho milenku Olive Nealovou, jejíž jedinou "divadelní" kvalifikaci je účinkování v kabaretním tanečním sboru. Po prvním kompromisu zpočátku neústupného mladíka následují další když si herecká primadona vynutí změny v textu, v charakterech i v ději.
Skrytý dramatický talent tu projeví Valentiho zabiják Cheech (hlídající Olive), který pro Davida začne upravovat dialogy podle toho, "jak lidé mluví ". Výsledkem je mimořádně úspěšná inscenac,i s níž ovšem deprimovaný autor nemá příliš mnoho společného... - Woody Allen se tentokrát jako herec ve filmu neobjevuje. S obvyklým nadhledem a s graciezní lehkostí využívá typizované postavy a klasické dramatické situace, mezi nimiž dominuje cyranovský motiv.
Film, v němž realita vstupuje do světa fantazie a "přepisuje" divadelníí hru, lze chápat i jako naruby obrácenou verzi starší Allenovy komedie Purpurová růže z Káhiry (1985,). Vedle nenápadné úvahy o smyslu herectví (mají umělci své postavy hrát nebo jimi být?) však snímek nenabízí hlubší výpovědi a zůstane zřejmě jednou z "lehčích" položek v Allenově filmografii.