Třídní vztahy
Typ:
film
Žánr:
drama
Délka:
126 min
Země:
Francie/Západní Německo, 1984
Ve filmu Třídní vztahy - osobité adaptaci románu Franze Kafky - buduje partnerská dvojice režisérů Jean-Marie Straub a Danielie Huilletová důkladně odcizenou atmosféru světa kdesi za oceánem, v němž hlavní hrdina Karl Rossman vstupuje do...

Popis

Ve filmu Třídní vztahy - osobité adaptaci románu Franze Kafky - buduje partnerská dvojice režisérů Jean-Marie Straub a Danielie Huilletová důkladně odcizenou atmosféru světa kdesi za oceánem, v němž hlavní hrdina Karl Rossman vstupuje do dospělosti.

Amerika - nedokončený román Franze Kafky - se v roce 1983 stal předlohou snímku francouzské tvůrčí (a také manželské) dvojice Jean-Marie Straub a Daniele Huilletová. Společně odvážně vstoupili na neprobádanou půdu a rukopisem sobě vlastním poznamenali osobitou interpretaci této - svým způsobem velmi těžko uchopitelné - předlohy. Jejich titul Třídní vztahy svou důkladně budovanou atmosférou strohosti připomene režijní pojetí filmů Roberta Bressona. Ostatně právě Bresson byl pro Strauba vždy velkou inspirací (režisér obdivoval zejména jeho ranější snímky jako Deník venkovského faráře či Dámy z Bouloň-ského lesíka) a mnohokrát se dokonce přiznal, že ho v mnoha směrech ovlivnil. Třídní vztahy ovšem byly právě pro onu strohost některými kritiky označovány za staticky nefilmové, nicméně právě v tomto přístupu lze spatřovat zvláštní smysl tvůrců pro postižení a charakteristiku onoho známého kafkovského světa. Jejich lpění na úsečných, téměř až asketických obrazech a absolutní potřeba přesně vystihnout atmosféru by se sice dala označit až za chorobnou, ale zároveň také velmi příznačnou. Skvěle s nimi tuto koncepci rozvíjejí také kameramani (na realizaci snímku se podíleli hned tři - William Lubtchansky, Caroline Champetier, Christophe Pollock), kteří s ohromným citem pro kompozici záběrů v černobílém snímku přesně vytvářejí chladné obrazy odcizeného světa a dokonale pracují také s možnostmi využití světla,