Šepoty a výkřiky jsou vyprávěním o třech sestrách, z nichž jedna umírá. Každé z nich je dán sólový part, v němž o sobě podává upřímnou zpověď. Natřikrát se obnaží rozbolavělé ženské nitro, ale navenek si uchovávají uzavřenou pózu. Nejjímavější...

Popis

Šepoty a výkřiky jsou vyprávěním o třech sestrách, z nichž jedna umírá. Každé z nich je dán sólový part, v němž o sobě podává upřímnou zpověď. Natřikrát se obnaží rozbolavělé ženské nitro, ale navenek si uchovávají uzavřenou pózu. Nejjímavější portrét vykreslil Bergman v umírající Agnes (Harriet Anderssonová), která, tváří v tvář konci, už nemá co skrývat.

Studie jeho předsmrtného stavu je tlumeně vyjádřena hned v úvodní sekvenci - v detailních, bezeslovných záběrech, kdy v bledém obličeji nemocné se mimicky zračí fyzická bolest i vnitřní zápas s blížící se smrtí. Dušezpytné sondy tvoří dlouhé filmové detaily či dvojdetaily ženských tváří (trio vynikajících bergmanovských hereček Liv Ullmannová, Ingrid Thulinová a Harriet Anderssonová), na něž je upřen pronikavý pohled kamery režisérova kongeniálního spolutvůrce Svena Nykvista. V detailní blízkostí jsou zaznamenány nejsubtilnější pocity a prožitky, pň nichž se tvář, rozprostřená v celé ploše filmového plátna, proměňuje ve vzrušující jeviště i v tichou krajinu duše".

V tomto Bergmanově filmu znakově promlouvá sytě rudá barva jako dominantní princip ve výtvarné koncepci („od dětství jsem si představoval nitro duše jako vlhkou membránu v rudých odstínech"). Červeň dráždivě proniká do všech prostor a jejich zařízení, umocňuje vnitřní napětí scén, určuje odstíny kostýmů.

Autor: uživatel critters