Místnost sebevrahů
Typ:
film
Žánr:
thriller, drama, romantický, animovaný
Délka:
110 min
Motto:
Život není hra, ze které byste se mohli odhlásit…
Země:
Polsko, 2011
Hrdinou snímku je atraktivní osmnáctiletý Dominik, kterého za několik měsíců čeká maturita na prestižním soukromém gymnáziu a následně určitě i další skvělá budoucnost. Má úspěšné a hlavně bohaté rodiče, je oblíbený u svých vrstevníků, netrpí ani...

Popis

Hrdinou snímku je atraktivní osmnáctiletý Dominik, kterého za několik měsíců čeká maturita na prestižním soukromém gymnáziu a následně určitě i další skvělá budoucnost. Má úspěšné a hlavně bohaté rodiče, je oblíbený u svých vrstevníků, netrpí ani nezájmem krásných spolužaček. Jednoho dne se ale ve škole natolik znemožní, že se už nechce vrátit. Zamkne se v pokoji a propadne se do internetového světa, kde narazí na diskusní fórum lidí koketujících se sebevraždou. Je jím pohlcován více a více a nezadržitelně se vzdaluje živému světu kolem sebe.

Tvůrci hledají odpovědi na otázky, co člověka vede k této závislosti a jednu z odpovědí nacházejí ve vykreslení nefunkčních vztahů v rodině. Ačkoli Dominikovi rodiče jsou svému synovi schopni nabídnout nadstandardní hmotné zázemí, v jejich vztazích zcela chybí osobní kontakt a emoce. Právě oni syna sami uzavírají do výjimečného a sterilního světa, kde se vůbec nesetkává s realitou (např. do školy ho zásadně vozí osobní řidič a když je jednoho dne nucen vrátit se domů sám autobusem, téměř netuší, jak se chovat). Synovo odloučení je pro ně silným impulsem ke snaze pochopit jeho vnitřní svět, což tvůrci ovšem zcela bravurně vykreslili v až groteskně pojatých scénách, v nichž se rodiče snaží synovi pomoct, ale vůbec to neumí. V polské kinematografii se poprvé objevil ambicióznější film, v němž je virtuální svět pojímát stejně vážně, jako skutečná hra herců. Více než rok vznikala animovaná část (tvůrci The Bug, Adam Torczyński a Olga Szablewicz-Pisuková) - tedy jakýsi druhý život hrdiny. Svět internetu se tvůrcům svým způsobem nezdál příliš fotogenický, a tak nejprve uvažovali o jeho ztvárnění v podobě osobité varianty počítačové hry, v níž by postavy měly svého trojrozměrného avatara. Nakonec ale padla volba na počítačovou 3D animaci ve stylu japonské anime.

Snímek rozdělil polské diváky na dvě skupiny: jedna ho přijímá s nadšením a je uchvácena jeho dynamickým stylem, dobře budovanou dramatičností i autenticitou hereckých výkonů (zejména talentovaný Jakub Gierszał jako rozpolcený a tápající Dominik), druhá skupina film odsuzuje za určitou schematičnost ve vyprávění příběhu. V každém případě samotné vyústění filmu, které se případné schematičnosti snaží vymknout, diváka určitě překvapí.