Podvraťáci přivádějí na obrazovku obyčejné venkovany, jejichž všední život, zdánlivě jednotvárný a nezajímavý, má ve svých spodních tónech hloubku neobyčejné citlivosti: Josef Stavinoha (Radoslav Brzobohatý) je muž zralého věku i zralého náhledu...
Popis
Podvraťáci přivádějí na obrazovku obyčejné venkovany, jejichž všední život, zdánlivě jednotvárný a nezajímavý, má ve svých spodních tónech hloubku neobyčejné citlivosti: Josef Stavinoha (Radoslav Brzobohatý) je muž zralého věku i zralého náhledu na život. Pracuje jako vážný na obecní váze, obývá malý domek s pumpou a suchým záchodkem. Z některých narážek pochopíme, že měl kdysi svůj neopakovatelný šarm hvězdy ochotnických operetek a že má nač vzpomínat i ve vztahu k sousedce Hanouskové (Anna Conová).
Stará se o opuštěné psy, vždy jich má kolem osmi. Emilián Jíška (Lubo Kostelný), kontrolor práce neschopných, žije u Stavinohy v podnájmu. Na mopedu objíždí nemocné v okolí, trénuje při tom své pěvecké (ne)umění na písních W. Matušky a J. Mayera. Má někde jinde děvče, se kterým si telefonuje a připravuje jejich setkání ve Stavinohově bytě. Lidskost, mladistvá naivita a komické ambice, stejně jako naopak letité tzv. zkušenosti, banální opakované marné snahy o změnu, mužské trable se ženami - to jsou momenty příznačné pro hrdiny Podvraťáků. Příběh obyčejných lidí se opírá o autorovo bohatství nasbírané životní matérie a přesně odpozorovaných komických rysů postaviček a jazyka, které šperkují příběh, vyprávěný s jemným humorem a až lehce bizarní ironií.
Televizní film byl natočen podle povídky Pavla Škopa, původně publikované pod pracovním názvem Náhradní řešení. Stejně jako v předloze i ve filmu se prostřednictvím tohoto příběhu na obrazovku vracejí hrabalovské figurky životních outsiderů, kteří naplňují svou hlučnou samotu kamarádstvím a spikleneckou solidaritou a svou potřebu citu vkládají do péče o zatoulané psí miláčky. Krátkodobý odklon dopravy kolem jejich působiště jim poskytne příležitost ke snadnému nabytí zboží z nabouraných kamionů. Nejde jim ani tolik o vlastní obohacení, jako o přilepšení jídelníčku psích nalezenců. Ocitáme se s nimi v malé obci, kde čas má svůj svébytný rytmus, což ostatně dokreslují taky hodiny v domku ústřední postavy, které jsou schopny najednou odbíjet i více než osmdesát úderů. Všechno se odehrává na pozadí každodenního stereotypu, skromných pracovních příležitostí, sezónních výhod i určité porce nudy a rezignace.
Stará se o opuštěné psy, vždy jich má kolem osmi. Emilián Jíška (Lubo Kostelný), kontrolor práce neschopných, žije u Stavinohy v podnájmu. Na mopedu objíždí nemocné v okolí, trénuje při tom své pěvecké (ne)umění na písních W. Matušky a J. Mayera. Má někde jinde děvče, se kterým si telefonuje a připravuje jejich setkání ve Stavinohově bytě. Lidskost, mladistvá naivita a komické ambice, stejně jako naopak letité tzv. zkušenosti, banální opakované marné snahy o změnu, mužské trable se ženami - to jsou momenty příznačné pro hrdiny Podvraťáků. Příběh obyčejných lidí se opírá o autorovo bohatství nasbírané životní matérie a přesně odpozorovaných komických rysů postaviček a jazyka, které šperkují příběh, vyprávěný s jemným humorem a až lehce bizarní ironií.
Televizní film byl natočen podle povídky Pavla Škopa, původně publikované pod pracovním názvem Náhradní řešení. Stejně jako v předloze i ve filmu se prostřednictvím tohoto příběhu na obrazovku vracejí hrabalovské figurky životních outsiderů, kteří naplňují svou hlučnou samotu kamarádstvím a spikleneckou solidaritou a svou potřebu citu vkládají do péče o zatoulané psí miláčky. Krátkodobý odklon dopravy kolem jejich působiště jim poskytne příležitost ke snadnému nabytí zboží z nabouraných kamionů. Nejde jim ani tolik o vlastní obohacení, jako o přilepšení jídelníčku psích nalezenců. Ocitáme se s nimi v malé obci, kde čas má svůj svébytný rytmus, což ostatně dokreslují taky hodiny v domku ústřední postavy, které jsou schopny najednou odbíjet i více než osmdesát úderů. Všechno se odehrává na pozadí každodenního stereotypu, skromných pracovních příležitostí, sezónních výhod i určité porce nudy a rezignace.