Pán a vládce
- Typ:
- film
- Žánr:
- drama
- Délka:
- 161 min
- Motto:
- Historický příběh o svatbách, které vedly k trůnu.
- Země:
- Bulharsko, 1975
Upravit profil
Bulharský historický film uvádí na plátno obraz Bulharska z počátku 13. století a upoutává evokací duchovní tvářnosti tehdy mocného bulharského státu, jehož osud řídil car Joan Asen II. (vládl v letech 1218–1241). Smyslem jeho života bylo...
Popis
Bulharský historický film uvádí na plátno obraz Bulharska z počátku 13. století a upoutává evokací duchovní tvářnosti tehdy mocného bulharského státu, jehož osud řídil car Joan Asen II. (vládl v letech 1218–1241). Smyslem jeho života bylo vytvořit pevný stát a politické konflikty řešit diplomatickými cestami. Joanova diplomacie, opřená o prozíravý odhad situace, byla v praxi realizována sňatky – jeho samého i jeho dcer. Ačkoliv se tato řešení příčila morálce, Joana to neznepokojovalo: měl své „druhé já“ v oddaném bratrovi Alexandrovi, který byl ochotným vykonavatelem jeho záměrů a v přeneseném smyslu i jeho svědomím.
Během natáčení filmu došlo k tragické události, která značně ovlivnila jeho celkový charakter. Zemřel Apostol Karamitev, představitel Joana, a jeho part převzal Kosta Conev, představující Alexandra. Režisér Vili Cankov pak zvolil jedinou možnou alternativu, aby výpravně náročný a drahý film vůbec dokončil: i ve scénách dialogů dvou bratří vidíme v obou rolích Coneva. Efekt tohoto fyzického „prostupování“ bratří však brzy ztrácí příchuť násilnosti a nenarušuje kontinuitu divákova vnímání. Silnou stránkou filmu je kromě kamery Venece Dimitrova výprava, křísící kolorii málo známé gotické epochy. Další významnou stylovou složkou je inspirace starými literárními texty, uplatněná v pojetí některých scén a v dialogu.
Během natáčení filmu došlo k tragické události, která značně ovlivnila jeho celkový charakter. Zemřel Apostol Karamitev, představitel Joana, a jeho part převzal Kosta Conev, představující Alexandra. Režisér Vili Cankov pak zvolil jedinou možnou alternativu, aby výpravně náročný a drahý film vůbec dokončil: i ve scénách dialogů dvou bratří vidíme v obou rolích Coneva. Efekt tohoto fyzického „prostupování“ bratří však brzy ztrácí příchuť násilnosti a nenarušuje kontinuitu divákova vnímání. Silnou stránkou filmu je kromě kamery Venece Dimitrova výprava, křísící kolorii málo známé gotické epochy. Další významnou stylovou složkou je inspirace starými literárními texty, uplatněná v pojetí některých scén a v dialogu.