Něžný polibek
- Typ:
- film
- Žánr:
- drama, romantický
- Délka:
- 104 min
- Země:
- Anglie/Německo/Itálie/Belgie, 2004
Milostné drama Něžný polibek nazval Ken Loach podle textu písně Ae Fond Kiss, který roku 1791 napsal skotský básník Robert Burns pro svoji lásku Agnes M'Lehoseovou. Verši plnými vášně i žalu se loučil s vdanou ženou, jež svobodomyslného autora -...
Popis
Milostné drama Něžný polibek nazval Ken Loach podle textu písně Ae Fond Kiss, který roku 1791 napsal skotský básník Robert Burns pro svoji lásku Agnes M'Lehoseovou. Verši plnými vášně i žalu se loučil s vdanou ženou, jež svobodomyslného autora - mravokárci považovaného za chlípníka holdujícího alkoholu - opustila, aby zachránila své manželství.
Téma společensky nepřijatelné lásky prostupuje i Loachův film, který je v kontextu režisérovy tvorby - nejen díky multikulturní tematice, erotickým scénám a pozitivnímu ukončení - atypický. Nečekaně jemný a „úhledný" film se sice znovu odehrává v současném Glasgowě, jeho aktéry však nejsou lidé z dělnické periferie, ale mladí, inteligentní, vzdělaní a soběstační milenci ze středních vrstev, jejichž lásce brání náboženské tradice a rasové předsudky.
Pákistánský diskžokej Casim (Atta Yaqub), jenž patří k druhé generaci přistěhovalců, se zamiluje do impulzivní Irky Roisin (Eva Birthistle), vyučující hudbu na katolické škole. Casimovi rodiče ale syna hodlají oženit se vzdálenou sestřenicí. Po opakovaných konfliktech s Roisin se na své rodině úzkostně lpící Casim odhodlá svatbu zrušit a odstěhuje se k „bílé" přítelkyni. To neunikne pozornosti kněze z místní farnosti, jenž Roisinino další působení na škole podmíní puritánským ctěním katolické víry... Loach nikoho nesoudí, nicméně na striktní zachovávání tradičních rodinných hodnot, které (v otázce vztahů, ale i vzdělání) jako okovy svazují životy mladých muslimů narozených v moderním západním světě, nahlíží s větším pochopením než na středověce zpátečnické doktríny katolicismu.
Ačkoli se příběh odehrává v době oboustranně stigmované teroristickými útoky z 11. září 2001, tvůrci se - s výjimkou jedné scény - explicitním politickým narážkám vyhýbají. Připomínají spíše události po 15. srpnu 1947, kdy byla bývalá britská kolonie rozdělena na Indii a Pákistán a hinduisté i muslimové se během vynuceného stěhování začali vzájemně vyvražďovat.
Téma společensky nepřijatelné lásky prostupuje i Loachův film, který je v kontextu režisérovy tvorby - nejen díky multikulturní tematice, erotickým scénám a pozitivnímu ukončení - atypický. Nečekaně jemný a „úhledný" film se sice znovu odehrává v současném Glasgowě, jeho aktéry však nejsou lidé z dělnické periferie, ale mladí, inteligentní, vzdělaní a soběstační milenci ze středních vrstev, jejichž lásce brání náboženské tradice a rasové předsudky.
Pákistánský diskžokej Casim (Atta Yaqub), jenž patří k druhé generaci přistěhovalců, se zamiluje do impulzivní Irky Roisin (Eva Birthistle), vyučující hudbu na katolické škole. Casimovi rodiče ale syna hodlají oženit se vzdálenou sestřenicí. Po opakovaných konfliktech s Roisin se na své rodině úzkostně lpící Casim odhodlá svatbu zrušit a odstěhuje se k „bílé" přítelkyni. To neunikne pozornosti kněze z místní farnosti, jenž Roisinino další působení na škole podmíní puritánským ctěním katolické víry... Loach nikoho nesoudí, nicméně na striktní zachovávání tradičních rodinných hodnot, které (v otázce vztahů, ale i vzdělání) jako okovy svazují životy mladých muslimů narozených v moderním západním světě, nahlíží s větším pochopením než na středověce zpátečnické doktríny katolicismu.
Ačkoli se příběh odehrává v době oboustranně stigmované teroristickými útoky z 11. září 2001, tvůrci se - s výjimkou jedné scény - explicitním politickým narážkám vyhýbají. Připomínají spíše události po 15. srpnu 1947, kdy byla bývalá britská kolonie rozdělena na Indii a Pákistán a hinduisté i muslimové se během vynuceného stěhování začali vzájemně vyvražďovat.