Mistr a Markétka
- Typ:
- film
- Žánr:
- drama, romantický, fantasy
- Délka:
- 95 min
- Země:
- Itálie/Jugoslavie, 1972
Upravit profil
Snímek Mistr a Markétka natočil v roce 1972 na motivy románu Michaila Bulgakova v jugoslávsko-italské koprodukci Aleksandar Petrović. Fantastický příběh, v němž se prolíná skutečnost se snovými představami, se odehrává v Moskvě dvacátých let…...
Popis
Snímek Mistr a Markétka natočil v roce 1972 na motivy románu Michaila Bulgakova v jugoslávsko-italské koprodukci Aleksandar Petrović. Fantastický příběh, v němž se prolíná skutečnost se snovými představami, se odehrává v Moskvě dvacátých let… Svaz proletářských spisovatelů chce zabránit Mistrovi - spisovateli a dramatikovi Nikolaji Maxudovi - uvést jeho hru Pilát Pontský. Oporu nachází v milostné rovině v mladé Markétce, v tvůrčí rovině v záhadném Wolandovi. Když Mistr šíří své zjištění, že Woland je ve skutečnosti Ďábel, je odklizen do blázince. Lidskou přízemností unavený pekelník ukáže v nadpřirozenost nevěřícím Moskvanům na premiéře Piláta Pontského svou moc…
Filmová verze román zjednodušuje. Fantaskní satirickou a filosofickou frašku mění v milostný příběh lidí s byrokratickým aparátem a Ďáblem a jeho přisluhovači za zády. Faustovské téma obsahuje příběh jen okrajově, parabola Mistrova příběhu s biblickým příběhem Ježíše a Piláta však zůstala zachována, i když se román změnil v divadelní hru. Petrović, který studoval krátce i pražskou FAMU, nejeví snahu filmovými prostředky vyjádřit objem Bulgakovova mnohovrstevnatého díla. „Věřím ve filmy zobrazující stav mysli, postihující každý jednotlivý detail každodenního života, který je příběhem sám o sobě, a zasahující sebemenší reakci či pohyb hlavy nebo ruky...
Věřím, že takový film je médiem, které lépe než kterékoli jiné umělecké médium dokáže sdělit publiku vztahy mezi lidmi a věcmi, které je obklopují," říká Aleksandar Petrovič.
Filmová verze román zjednodušuje. Fantaskní satirickou a filosofickou frašku mění v milostný příběh lidí s byrokratickým aparátem a Ďáblem a jeho přisluhovači za zády. Faustovské téma obsahuje příběh jen okrajově, parabola Mistrova příběhu s biblickým příběhem Ježíše a Piláta však zůstala zachována, i když se román změnil v divadelní hru. Petrović, který studoval krátce i pražskou FAMU, nejeví snahu filmovými prostředky vyjádřit objem Bulgakovova mnohovrstevnatého díla. „Věřím ve filmy zobrazující stav mysli, postihující každý jednotlivý detail každodenního života, který je příběhem sám o sobě, a zasahující sebemenší reakci či pohyb hlavy nebo ruky...
Věřím, že takový film je médiem, které lépe než kterékoli jiné umělecké médium dokáže sdělit publiku vztahy mezi lidmi a věcmi, které je obklopují," říká Aleksandar Petrovič.