Oscarový režisér Sam Mendes se už podíval pod kůži amerického maloměsta (Americká krása), do světa gangsterů z časů prohibice (Road to Perdition) a teď nás v Mariňákovi zavádí mezi americké vojáky bojující za svou vlast na Blízkém východě. Jak už...

Popis

Oscarový režisér Sam Mendes se už podíval pod kůži amerického maloměsta (Americká krása), do světa gangsterů z časů prohibice (Road to Perdition) a teď nás v Mariňákovi zavádí mezi americké vojáky bojující za svou vlast na Blízkém východě. Jak už jsme si u Mendese zvykli, znovu se jedná o sondu mimořádně štiplavou, detailní a zábavnou, v níž "tvrdí muziku" vynikající herecké výkony hlavních představitelů.

Dvacetiletý zelenáč Anthony Swofford (Jake Gyllenhaal) chtěl pouze pokračovat v rodinné vojenské tradici. Netušil ale, že ho tato touha vyhodí se snajperskou puškou v ruce a padesátikolovým batohem na zádech uprostřed nekonečné arabské pouště tváří v tvář vražednému horku a nepřátelským iráckým vojákům. Se svou nezáviděníhodnou situací se Swofford a jeho kamarádi ve zbrani vyrovnávají prostřednictvím sarkasmu a černého humoru. Ve válce uprostřed země, které nerozumí, proti nepříteli, jehož nevidí, a z důvodů, které nechápou, jim ani nic jiného nezbývá.

"Když jsem poprvé četl předlohu, zaujalo mě, že se jedná o pohled na válku očima velmi specifického člověka - mladíka, který se sám teprve hledá a najednou se ocitá uprostřed arabské pouště. Kombinace mužnosti, humoru, surrealismu a sarkastického nadhledu mi učarovala," popisuje čtení slavných válečných memoárů Anthonyho Swofforda režisér Mendes. Swofford se ve své knize vyrovnává s bolestivými zážitky z Operace Pouštní bouře, kterou na začátku devadesátých let absolvoval v pozici snajpera, a názorně ukazuje, že válka vypadá úplně jinak, když ji vidíte v televizi nebo prožíváte na vlastní kůži.

Po rozpálených písečných dunách se kromě hvězdy Jakea Gyllenhaala (Den poté, Půlnoční míle) prohánějí i držitelé Oscarů Chris Cooper (Adaptace, Americká krása) a Jamie Foxx (Ray, Collateral). "Když si vzpomenu na válku v Zálivu, vybavují se mi záběry, na nichž miniaturní bombičky likvidují miniaturní města. Všechno vypadalo jako hračky a úplně bez života. My jsme se té válce snažili život vdechnout tím, že ji nahlížíme z pohledu jednotlivce. To ve zprávách chybělo," dodává Mendes.