Psychoíogické drama u nás neznámého režiséra Hectora Babenca Jako nepoddajný plevel (1987) bylo natočeno podle románu Williama Kennedyho. Snímek těží z nezvyklého prostředí životních ztroskotanců a z atmasféry provinčního městečka Albany chladné...

Popis

Psychoíogické drama u nás neznámého režiséra Hectora Babenca Jako nepoddajný plevel (1987) bylo natočeno podle románu Williama Kennedyho. Snímek těží z nezvyklého prostředí životních ztroskotanců a z atmasféry provinčního městečka Albany chladné zimy roku 1938.

Hrdinou vyprávěni je stárnoucí Francis Phelan, který se po čase vrací do města, kde se narodil a kde žil poklidným životem úspěšného muže a otce rodiny. Ten však byl přerván tragickou nehodou; Francis, který omylem zavinil smrt svého malého synka; se s neštéstím nedokázal smířit, utekl od rodiny a už víc než dvacet let se toulá. Mezi vandráky a ztroskotanci si našel přátele i novou životní družku, zkrachovalou zpěvačku Helenu Archerovou. Ani s tou však muž není schopen začít nový život. Pár, potloukající se ve chvílích blahobytu po levných hotýlcích se neustále hádá a rozchází; jeden bez druhého však neumí žít. Francis, který sám sebe vyobcoval na okraj společnosti, je neustále pronásledován vnitřními běsy: vedle pocitu viny za synovu smrt ho sžírají vzpomínky na muže, které během svého bouřlivého života zabil. Nakonec přece jen navštívíí rodinu; žena Annie i dospělé děti jsou ochotni kajícného otce přijmout zpět, ale Francis ví, že by už nedokázal žít normálně. Jeho křehké jistoty "svobodného" světa bezdomovců se však hroutí smrtí Heleny a přítele Rudyho, a Francis se vydává na další možná už poslední tuláckou výpravu.

Hrdiny Babencova snímku jsou bezdomovci, neschopní a neochotní přizpůsobit se normálnímu světu. Autor je neglorifikuje, ale také neodsuzuje; má pro ně poněkud chladné pochopení, jež lze cítit za profesionálním odstupem od formálně brilantního vyprávění. Postavy duchů, pronásledujících hlavního hrdinu, vnášejí do příběhu prvky magického realismu. Realistická drobnokresba prostředí se opírá především o herecké výkony dvojice hlavních představitelů: Jack Nicholson v postavě Francise vytvořil jednu ze svých nejlepších charakterních rolí, zatímco Meryl Streep výborně zvládla pro sebe nezvyklou postavu Veleny, jejímž prostřednictvím vnáší do vyprávění jemný smutek a nostalgickou něhu. Postava tuláka Rudylio patří mezi významné filmové role Toma Waitse.