Šílenství
Typ:
film
Žánr:
thriller, mystery, horor, fantasy
Délka:
95 min
Země:
USA, 1995
Americký film Šílenství (1994) není přímo spojen se jménem nejčtenějšího současného autora hororů Stephena Kinga. Typem příběhu, volbou prostředí, vyprávěcími schématů a koneckonců i jednou z hlavních postav však jeho tvůrci otevřeně upomínají na...

Popis

Americký film Šílenství (1994) není přímo spojen se jménem nejčtenějšího současného autora hororů Stephena Kinga. Typem příběhu, volbou prostředí, vyprávěcími schématů a koneckonců i jednou z hlavních postav však jeho tvůrci otevřeně upomínají na Kinga jako na svůj hlavní inspirační zdroj. - Pátrání po záhadně zmizelém spisovateli fororových bestsellerů Sutteru Caneovi svěří nakladatel Harglow schopnému pojišťovacímu vyšetřovateli Johnu Trentovi. Dychtiví čtenáři se totiž dožadují slíbeného vydání nové Caneovy knihy. Kromě toho však propadají nevysvětlitelným záchvatům paranoidní schizofrenie. Trent spolu se svou průvodkyní Lindou Stylesovou najde spisovatele v městečku Hobb's End; to však existuje jen v jakémsi paralelním světě, jenž je výtvorem Caneovy fantazie. Jeho hrlzostrašným knihám ovšem věří více lidí než Bibli a svět pekelných příšer se tak stává stále více skutečným. Tím, kdo má Zlu umožnit definitivní získání nadvlády nad zemí, je právě Trent. Tak to totiž Cane napsal ve svém posledním a vrcholném románu… Scenárista Michael De Luca vytvožil poctu a zároveň parodii na Kingovo dílo, kterou renomovaný režisér John Carpenter obohatil mnoha odkazy na filmy, vytvářející novodobé dějiny žánru (včetně vlastních snímků). Zlo v Šílenství má metafyzický původ a jeho konečnému vítězství nelze zabránit; toto tradiční hororové východisko se však na stavbě příběhu podepsalo absenci takřka jakýchkoliv pravidel, podle nichž by se Zlo řídilo - logika noční můry umožňuje autorům uvádět na scénu celý arzenál zrůdných monster, krvelačných maniaků a tajuplných situací prakticky bez omezení. Carpenter ovšem s bravurou buduje atmosféru tajemství a hrůzy; ačkoliv bohatě využívá možnosti digitální úpravy obrazu, obejde se často s naprostým minimem prostředků (za pozornost stojí vynukající sekvence noční jízdy autem s míjením podivných cyklistů, nebo motiv měsíčního obrazu v hotelové recepci). Spíše než hororem v klasickém smyslu slova je Carpenterův snímek - alespoň podle poučeného diváka - brilantní hrou s žánrovými atributy, doplněnou o notnou dávku černého hmoru.