Tutti zná zpaměti průběh utkání, v němž neporazitelný maďarský tým 50. let (tzv. Zlatá jedenáctka) udolal Anglii. Do fotbalových dějin se událost zapsala jako „zápas století", neboť tehdy vůbec poprvé Albion prohrál doma. Tutti vždycky chtěl...

Popis

Tutti zná zpaměti průběh utkání, v němž neporazitelný maďarský tým 50. let (tzv. Zlatá jedenáctka) udolal Anglii. Do fotbalových dějin se událost zapsala jako „zápas století", neboť tehdy vůbec poprvé Albion prohrál doma. Tutti vždycky chtěl u zápasu být - vždyť právě toho slavného dne se narodil. Sen se jednoho dne stane skutečností a on se přesune časem téměř o půlstoletí zpět… Člověk z budoucnosti se ocitá ve světě, který nezná - výsledkem jsou zákonitě nedorozumění, která mají často skvělý komediální náboj. Podobného klíče využila americká trilogie Návrat do budoucnosti (Back to the Future, 1985-90) nebo francouzská taškařice Návštěvníci (Les visiteurs, 1993). Maďarská variace na dané téma ovšem dává gagům nahořklou příchuť satiry: spolu s Tuttim se podivujeme, jak sklíčeně se žilo v Budapešti roku 1953. Pronacistické Maďarsko přišlo po válce o část území a už tak raněnou národní hrdost dorazil dohled sovětského bratra. Zpívala se Internacionála, následovalo vítězství komunistů, čistky a tvrdé potlačení opozice. Tajná policie nenápadně číhala všude. Totalita - film ji vykresluje jakoby mimochodem, na pozadí komediálních (a muzikálových) epizod, a proto tak přesvědčivě.

Celý národ, nalepen na tranzistory, hltal zápas, který byl něčím víc než jen sportovním kláním. Tichý odpor národa se zde přenesl do sportu (podobně jako v Československu po roce 1968, kdy hokejová klání se SSSR byla jediným možným protestem proti okupaci). Tutti nezapře své nadšení a neustále se chlubí znalostí zápasu minutu po minutě. Ale který fanoušek by chtěl znát předem výsledek? Hrdina tak kazí kouzlo napětí přímého přenosu, upoutá přitom pozornost policie, jíž uniká, a nakonec se dostane do kruhu podvratných živlů - intelektuálů, jimž předpoví tragické události maďarského povstání v roce 1956. Čeřením tiché hladiny ztuhlých budapešťských ulic však Tuttiho mise nekončí. Jednak se zamiluje, jednak má ještě jedno velmi osobní přání - najít svoji matku. Motiv ve výsledku působí lehce bizarně, nicméně je okrajový. V prvé řadě vzniklo odlehčené, veselé ohlédnutí za těžkou dobou. Končí melancholicky, ale smířlivě: jedinec sice neznamenal nic a mohl jen málo, přesto si našel cestu. Třeba si - jako hrdinové 6:3 - zazpíval.